Według symulacji Portfela Studenta przeprowadzonej przez WIB uśrednione miesięczne wydatki studentów w 2023 roku wynoszą 3867,06 zł. Jest to wzrost o ponad 100% w porównaniu do roku 2018, w którym wynosiły one 1904,49 zł. Prawie 1/3 z nich stanowi opłata za wynajem mieszkania (1350 zł). Kolejne istotne pozycje to żywność (601,25 zł) i czesne (600 zł). Pomimo rosnących cen, studenci zachowują optymizm i wielu z nich pozytywnie ocenia swoją sytuację materialną.
Kolejny rok akademicki będzie nowym wyzwaniem finansowym dla studentów. Muszą zmierzyć się oni z wciąż wysoko utrzymującą się inflacją oraz intensywnymi zmianami zachodzącymi w gospodarce i na rynku mieszkaniowym. Rok 2022/2023 był 8. rokiem z rzędu, w którym zaobserwowano wzrost studenckich wydatków w porównaniu do roku poprzedniego. W tym roku jest mowa o zwyżce, która osiągnęła poziom 690 zł na miesiąc.
Mimo wyraźnych trudności, z którymi muszą zmierzyć się młodzi ludzie, tegoroczny raport napawa nadzieją. Na reprezentatywnej próbie badawczej wykazano bowiem, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sytuacja finansowa i materialna studentów znacząco się poprawiła – 9% (wzrost o 2 p.p. r/r) lub nieco się poprawiła – 27% (wzrost o 3 p.p. r/r). 28% (wzrost o 2 p.p. r/r) oceniło, że ich sytuacja pozostała bez zmian. Spadła również liczba respondentów, którzy stwierdzili, że nieco się pogorszyła – 21% (spadek o 6 p.p. r/r).
Utrzymuje się trend, w którym co trzeci ankietowany udziela odpowiedzi, że uważa swoją sytuację finansową i materialną za porównywalną z sytuacją rówieśników. Więcej niż 1/3 uważa, że wypada na ich tle lepiej (bardzo dobrze – 8%, wzrost o 1 p.p. r/r; raczej dobrze – 27%, wzrost o 2 p.p. r/r). Z kolei poniżej 1/3 z nich ocenia swoją sytuację gorzej w porównaniu do swoich rówieśników (raczej słabo – 22%, spadek o 4 p.p. r/r; bardzo słabo – 5%, wzrost o 1 p.p. r/r).
Studenci zwracają swoją uwagę w stronę oszczędzania i budowania poduszki finansowej. Prawie co 4. student odkłada miesięcznie kwotę powyżej 500 zł – 23% (wzrost o 4 p.p. r/r). Znacząco wzrosła też liczba studentów, którzy mają zgromadzone oszczędności przekraczające wartość 10 000 zł – 19% (wzrost o 4 p.p. r/r). Obniżył się także odsetek młodych ludzi, którzy nie posiadają żadnych oszczędności – 15% (spadek o 3 p.p. r/r).
Pozytywne wnioski można również wyciągnąć, analizując efekty wiedzy ekonomicznej, jaką posiadają osoby w wieku 18-24 lata. Nastąpił istotny wzrost w procentowym udziale ludzi w tym przedziale wiekowym, którzy przed zawarciem umowy z instytucją finansową czytają ją bardzo dokładnie i w razie problemów konsultują wątpliwości – 35% (wzrost o 23 p.p. r/r). Wzrost świadomości młodych w tym obszarze można ocenić jako korzystny. Z pewnością będzie miał on pozytywne skutki w ich życiu prywatnym i zawodowym.
Młodzi Polacy wykazują chęć dalszego rozwoju w dziedzinie wiedzy i umiejętności związanych z ekonomią. Głównie oczekują, że takie kompetencje mogłyby przynieść im większe poczucie bezpieczeństwa finansowego (49%), lepsze rozumienie mechanizmów gospodarki (49%), lepsze gospodarowanie budżetem domowym – przychodami i wydatkami (48%), a także możliwość korzystania z ulg podatkowych i unikania różnych obciążeń finansowych (28%) oraz poprawę efektów w oszczędzaniu (20%). Z tego powodu istotną wydaje się być kontynuacja i intensyfikacja działań związanych z pozaformalnym kształceniem ekonomicznym w celu spełnienia potrzeb edukacyjnych studentów.
W raporcie „Portfel Studenta 2023” można odnaleźć powyższe, a także niewspomniane tutaj wnioski na temat obecnej sytuacji finansowej i ekonomicznej osób uczących się na polskich uczelniach wyższych i uniwersytetach. Poruszone są tam również zagadnienia dotyczące sytuacji studentów na rynku nieruchomości oraz na rynku pracy. Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu, prezentującego wyniki przeprowadzonych w tym obszarze badań.
Raport „Portfel Studenta 2023” został zrealizowany we współpracy Warszawskiego Instytutu Bankowości ze Związkiem Bankowców Polskich. Od ośmiu lat jest wydawany cyklicznie przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Jest elementem projektu informacyjno-edukacyjnego „Aktywny Student” realizowanego w ramach programu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji”, a w bieżącym roku dodatkowo jako zadania zleconego Ministerstwa Edukacji i Nauki.