W ramach tegorocznych inicjatyw Ogólnopolskiego Forum Mediów Akademickich została przeprowadzona Akademia OFMA, której celem było podniesienie kompetencji dziennikarzy studenckich. W warsztatach, które odbyły się 25 września oraz 14 października 2020 roku wzięło udział 38 studentów z całej Polski.

Podczas wrześniowej edycji Akademii OFMA uczestnicy wzięli udział w dwóch warsztatach. Pierwszy warsztat “Jak mówić, żeby nas słuchano? – Tips&tricks w wystąpieniach publicznych”, poprowadzony został przez Kamilę Kalińczak (Instytut Dobrego Życia). Celem szkolenia było pokazanie rozwiązań, jakie towarzyszą dziennikarzom telewizyjnym i radiowym w ich codziennej pracy. Podczas szkolenia rozmawiano o głosie, dykcji i o tym, co dzieje się z naszym ciałem w trakcie mówienia. Tematem drugiego warsztatu, poprowadzonego przez Jakuba Korusa (Newsweek) było dziennikarstwo śledcze. Uczestnicy dowiedzieli się jak przygotować się na “przepalankę” w mediach, kto to jest “fixer” i dlaczego warto mieć ich w Kijowie, Lwowie oraz Użhorodzie? W części warsztatowej zaprezentowane zostało kilka przydatnych narzędzi. Październikowa edycja również przewidywała dwa szkolenia. Tym razem, we współpracy z Fundacją Reporterów, uczestnicy poznali temat dezinformacji, fake news’ów oraz sztucznej inteligencji. Warsztaty przeprowadzili: Anna Gielewska, która wtajemniczyła młodych dziennikarzy w tematykę dezinformacji i propagandy – czym one są oraz jak wpływają na media i rzeczywistość społeczno-polityczną, weryfikacji treści w mediach społecznościowych (fact-checking, narzędzia i techniki weryfikacji) oraz rzetelnych źródeł – gdzie ich szukać, na co zwracać uwagę. Drugim prelegentem był Mikołaj Jankowski, który opowiedział m.in. o trendach na rynkach medialnych w Polsce i na świecie, weryfikacji treści foto i wideo, technologii deep fake oraz algorytmach i generatorach treści. Uczestnicy, którzy wzięli udział w czterech szkoleniach otrzymali certyfikat oraz pakiet uczestnika. Akademia OFMA była elementem realizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości projektu „OFMA – rozwój kompetencji dziennikarzy studenckich” realizowanego w ramach zadania zleconego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.